Sunday, May 23, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 25

"Kimi, makcik nak balik ni." Kata ibu Darwisya.


"Em..makcik balik lah dengan Aman ya." Kata Hakimi.


"Eh, biar Aman jaga Sya. Kimi kan baru balik kerja. Penat tu," Kata ibu Darwisya lembut.


"Tak apa makcik. Saya ok. Dah sebulan dah tak jumpa Sya, biarlah harini saya yang jaga dia," Jawab Hakimi tulus.


Hakimi mahu menemani Darwisya. Walaupun Darwisya hanya diam kaku tanpa bicara. Hakimi tetap mahu berbuat begitu.


"Baiklah, sekejap lagi lepas Aman hantar makcik balik, dia ke mari ya. Tak manis pulak kalau kau jaga Sya semalaman." Kata ibu Darwisya.


Benar juga. Hakimi dan Darwisya tiada ikatan sah yang membolehkan dia berbuat demikian.

Hakimi mengangguk.

Pintu bilik Darwisya ditolak perlahan. Dia mengambil tempat dikerusi bersebelahan katil Darwisya. Gadis kesayangannya yang sedang terbaring lesu ditatap dalam-dalam. Jemari Darwisya dicapai lalu digenggam erat. Dalam hatinya tidak putus berdoa agar Darwisya segera tersedar dari koma.


"Sya...Kimi minta maaf atas salah silap Kimi selama ni. Sya bangun lah sayang." Ucap Hakimi.


Sekalipun ucapan maafnya tidak berbalas. Hakimi tetap mahu terus berkata-kata. Walaupun tidak pasti samada Darwisya mendengarnya ataupun tidak, Hakimi tetap mahu mencuba.


"Sya...Sya kena sihat cepat. Lepas ni kita kahwin ya.. Kimi tak mahu tunggu-tunggu lagi." Sungguh-sungguh Kimi berkata-kata.


"Kimi mahu Sya bahagia di sisi Kimi. Kimi mahu kita bina syurga dalam rumahtangga kita nanti. Sya jangan macam ni sayang. Sya ingat janji Kimi kan. Kimi nak bawa cinta kita sampai ke syurga," Ucap Hakimi dengan nada perlahan namun cukup mengharukan.

Jari jemari halus Darwisya dikucup perlahan.

Wajah Darwisya ditatap.

Tiba-tiba...

Setitis air mata gugur dari pelupuk mata Darwisya.


"Sya...jangan menangis sayang.." Air hangat yang mengalir diusap perlahan oleh Hakimi.


Hakimi sebak. Dia berjalan keluar dari bilik Darwisya.


"Eh Aman. Dah sampai dah ke?" Tanya Hakimi. Tatkala pintu wad dikuak, Aman dilihat sedang duduk di bangku tempat menunggu.


"Em..dah. Saja tak mahu ganggu Abang." Jawab Aman.Adik Darwisya baru berumur 16 tahun, namun dia cukup matang saat berbicara.





"Em..Abang rasa bersalah sangat.." Entah mengapa ucapan itu terpacul dari bibir Hakimi.



"Kenapa pulak? Sebab Kak Sya nampak abang dengan perempuan tu ke?" Tanya Aman. Masih terbayang kesedihan kakaknya tatkala panorama di kedai emas menjengah ingatannya.


"Ha? Perempuan mana ni Aman?" Tanya Hakimi pelik.


"hm...Masa kat Mahkota Parade Ahad lepas tu. Kami tengok wayang kat sana dengan ibu dan Izzah sekali. Masa jalan-jalan nampak Abang Kimi dengan siapa entah kat kedai emas." Terang Aman.


"Ya Allah...patutlah kakak Aman marah sangat kat abang...Abang cari cincin untuk kak Sya masa tu. Minta kawan ofis abang temankan. Tak sangka Kak Sya nampak. Kalau Aman tak cakap, abang memang tak tahu kenapa kak Sya marah sangat." Terang Hakimi.


"Nanti Kak Sya dah sihat, Abang Kimi bincanglah ya." Kata Aman.


"Insya allah.. Abang harap sangat Kak Sya cepat sembuh." Jawab Hakimi. 


Aman masuk menjengah kakaknya.


Hakimi bersandar. Mindanya bercelaru. Jiwanya dihimpit resah.


"Bang! Kak Sya panggil abang!" Panggil Aman tiba-tiba dengan nada separa menjerit.

Hakimi bereaksi pelik.


"Kak Sya dah sedar ke?" tanya Hakimi sambil berlari anak menuju ke arah Darwisya.


"Sya...Sya dah sedar ke sayang..." Tanya Hakimi lembut. Jari Darwisya digenggam. Bibir Darwisya dilihat terkumat kamit menyebut namanya. Hakimi diburu rasa terharu.


"Aman pergi panggil doktor jap," Kata Aman sambil berlari anak.


Mata Darwisya perlahan-lahan terbuka. Genggaman Hakimi berbalas. Namun cuma seketika. Doktor dan dua orang jururawat berpusu-pusu masuk ke wad Darwisya. Hakimi dan Aman diminta keluar sebentar.

'Ya Allah...Selamatkan dia Ya Allah. Berikan sedikit kekuatan untuk dia mengharungi kesukaran ini,' Doa Hakimi di sudut hatinya.


*******************************************


oK..
benti sekejap.
mungkin lama juga.
sbb penulis ada hal.
ada idea nak sambung..sila-sila lah kongsi.

2 comments:

nabilah_2908 said...

dua2 sakit...humayra & darwisya.. :)

jgn lm2 sngt yer menghilang tu.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
MY MOM AND POLYP

MaY_LiN said...

makin saspenla..
huhuhuhu