Sunday, May 16, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 19

Ahad ini, genaplah sebulan hubungan mereka hambar. Semuanya bermula malam itu. Setiap kali Darwisya mencuri masa untuk bertanyakan tentang punca dia berubah sikap, setiap kali itu juga lah Hakimi akan memberi alasan. Sibuk. Sibuk. dan Sibuk. Seolah tiada seminit pun masa yang diperuntukan buat Darwisya.

Darwisya hampa.

Di dalam rindu ku menangis
Di dalam kalbu ku terasa
Teringatmu di kala derita
Yang memisahkan kita

Di dalam sedu ku berseru
Yang terukir di dalam hatiku
Kekasih bukalah pintu
Untuk sekali ini
Aku cinta kepadamu

Alunan sepotong lirik lagu Siti Nurhaliza yang sedang bermain di Winamp laptop Darwisya entah mengapa memecahkan tabung air matanya. Sungguhpun Hakimi tidak pernah memarahi dirinya, hati Darwisya seolah merasakan Hakimi semakin jauh darinya. Entah apa dan di mana silapnya Darwisya tidak tahu.

+Sya ada buat salah ke kat kat Kimi?

Inilah sepotong ayat SMS yang tidak jemu dihantar buat Hakimi sejak sebulan lepas. Namun SMS ini tetap tidak pernah mendapat jawapan. Seolah SMS daripada Darwisya Qaisara tidak langsung memberi makna buat Hakimi.

****************************


"Kakak...jom pergi jalan-jalan. Izzah dah lama tak jalan-jalan dengan kakak. Kakak asyik sibuk je," Rengek Izzah di sisi Darwisya pagi ahad itu. Ya. Sudah lama dia tidak membawa Izzah dan ibu keluar mengambil angin.

"Izzah nak pergi mana?" Tanya Darwisya.

"Kak, cinema jom. Izzah tak pernah pergi. Semalam kawan Izzah cakap, dia pergi ramai-ramai dengan mak ayah dia sekali tau. Ada tv besar. Macam best je. Izzah teringin lah.." Izzah bercerita. Gadis genit berusia 8 tahun ini cukup petah berbicara. Kata ibu, Darwisya juga petah dan lincah seperti Izzah.

"Izzah nak tengok cerita apa ye sayang?" Darwisya berfikir-fikir filem apakah yang sesuai untuk kanak-kanak seumur dengan adiknya.

"Shrek 4!" Sungguh-sungguh si kecil ini.

"Okeylah. Pergi siap. Kita ajak ibu sekali. Izzah ajak abang Aman sekali. Mana tau dia nak ikut. Uda tak da rumah kan?"

"Okey. Nanti ajak abang Aman. Uda kata ada tusyen kat sekolah," Jawab Izzah.

"Apa yang bising-bising ni Izzah?" Ibu datang dari dari dapur. Baru sudah memasak agaknya.

"Izzah nak tengok wayang Bu. Jom lah Ibu, Ibu dah lama tak jalan-jalan," Ajak Darwisya.

"Laa..Wayang ni tak sesuai untuk ibu. Segan lah ibu nak ikut," Senyum ibu.

"ibu bukan lah tua sangat. Ibu akak ni cantik dan menarik lagi tau. hehe...Jomlah ibu, teman Izzah ni. Okay?" Darwisya tetap mahu mengajak ibunya.

"Iyelah-iyelah. Pandai lah nak bodek puji-puji ibu ya?" Ibu berkata sambil menyerlahkan senyumannya.

*******************************

"Abang Aman, best kan Shrek tadi? Nanti kita tengok lagi nak?" Izzah berbual dengan Aman.

"Ko ni dik. Tak kan nak beli CD lagi kot?" Tanya Aman.

Darwisya dan Ibu hanya mendengar celoteh Aman dan Izzah. Darwisya membawa mereka semua menonton wayang di Mahkota Parade memandangkan panggung wayang di Muar tidak menarik perhatiannya.

Setelah habis menonton, Darwisya berkira-kira ingin mengajak ibu dan adik-adiknya makan. Matanya leka mencari kedai yang menarik minatnya saat itu.

"Kakak! Tu bukan Abang Kimi ke?" Jeri Izzah.

Darwisya terdiam menyaksikan panorama dihadapan matanya. Hakimi dan seorang gadis di kedai Habib Jewel. Apakah?

"Kakak...jangan tuduh-tuduh. Tanya baik-baik.." Ujar ibu seolah-olah tahu gelodak hatinya. Tentu sekali ibu lebih dulu makan garam. Sudah tentu melalui air muka Darwisya dia dapat mengagak apa yang ada dipenjuru hati anaknya itu.

Hati wanita mana yang tak terusik tatkala buah hati pengarang jantung dilihat sedang memilih cincin bersama gadis lain.

Sorry update pendek jer..
Sambung lagi yer~

1 comment:

nabilah_2908 said...

huhu...sure hati sya terluka bila tgk kimi kt kedai emas tu..ish...terasa kesakitannya.. ;)