Thursday, May 13, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 16

Malam minggu begini buat Darwisya merindui Hakimi. Sudah genap dua minggu mereka tidak bertemu. Kali terakhir mereka berjumpa ialah ketika Hakimi dan dia ke Melaka untuk mengambil kereta Darwisya yang rosak. Selepas itu, Hakimi outstation ke Kuala Lumpur. Kalau dulu mereka harus berjauhan kerana menuntut ilmu, kini ketika sudah menempuh alam pekerjaan juga ada ragamnya sendiri. Namun, 3 tahun berjauhan membuatkan Darwisya tidak kekok menanggung rindunya.

Nada dering telefon bimbit Darwisya berbunyi.

'Siapa? Tadi kan Kimi dah call,'Kata hatinya. Jam sudahpun mencecah 12 tengah malam, sudah tentu jejaka kesayangannya yang sudah seharian penat berkursus sudahpun lena diulit mimpi.

Skrinnya dilihat serta merta. Namun bukan Ammar Hakimi yang muncul namanya. Tetapi Zarif Asyraf. Darwisya berkira-kira mahu menjawab atau tidak. Panggilan pertama dibiarkan sepi. Namun apabila masuk panggilan kedua, Darwisya tidak betah diam.

'Apalah yang penting sangat.' Tanya hatinya.

"Assalamualaikum," Suara Zarif Mula bicara.

"Waalaikumussalam. Ada apa call malam-malam ni?" Jawab Darwisya. Nada suara tidak keras. Namun tidak juga mesra.

"We need to talk." Jawab Zarif ringkas. Namun tegas.

"Sila lah jaga hati Kak Aina. Kenapa awak macam ni? Sudah-sudah lah Zarif. Awak ada keluarga. Ada anak dan isteri. Lupakan saya," Terang Darwisya yang tidak bersetuju dengan cara Zarif.

"Ya, Aina isteri saya. Tapi, budak tu bukan anak saya Sya." Zarif berkata. Mug berisi air milo yang baru sahaja mahu disua ke bibirnya hampir terlepas dari tangan. Mengapa Zarif berkata begitu?

'Apa maksud dia?' Tanya hati Darwisya.

"Saya tak nak masuk campur dalam urusan peribadi awak.Awak dengan hidup awak, saya dengan hidup saya." Darwisya nekad tidak mahu terlibat dengan urusan keluarga Zarif. Walaupun bagaimana asasnya pembinaan rumahtangga mereka, Darwisya tetap tidak mahu terlibat sama. Khuatir dia bakal menjadi punca perbalahan mereka suami isteri. Cukuplah sekali dulu ketika Darwisya hampir-hampir menyebabkan cinta Zarif beralih arah.

"Darwisya Qaisara Ahmad Zairi termasuk dalam urusan peribadi saya!" Nada suara Zarif agak keras. Darwisya terdiam. Darwisya cukup tidak suka tengkingan sebegitu. Arwah abah mahupun Hakimi sekalipun tidak pernah meninggikan suara sebegitu.

"Kalau betul awak  nak selesaikan masalah ni. Esok pukul 11 saya tunggu di Kopitiam berhadapan McD di Wetex Parade, awak datang ya? Saya tunggu sampai awak datang." Zarif seolah memutuskan tanpa banyak bicara.

Panggilan ditamatkan.

Darwisya merebahkan badannya ditilam empuk miliknya. Mindanya berputar. Apakah yang harus dilakukannya. Hakimi tiada saat ini. Jikalau Hakimi ada di Muar, Darwisya berkira-kira mahu mengajak Hakimi menemaninya esok. Tangannya pantas mencapai telefon bimbit yang ada disebelahnya. Nama Hakimi dicari. Punat hijau lambang telefon ditekan.

"Assalamualaikum Kimi," Sapa Darwisya lembut.

"Waalaikumussalam Sya. Ye sayang..Ada apa? Dah malam kenapa tak tidur ni sayang?" Jawab Hakimi. Nada suara lelaki itu dirasakan agak lemah dan suaranya serak-serak basah. Memandangkan jam sudah pun menunjukkan hampir pukul 12.30 pagi, mungkin Hakimi sudahpun tidur seperti jangkaannya tadi.

"Kimi dah tidur ya? Maaf lah Sya ganggu. Kimi balik bila?" Tanya Sya. Walaupun rasa bersalah kerana mengganggu tidur kekasihnya, soalan tetap juga diajukan.

"Kimi balik lusa Sya. Esok ada program lagi. Mungkin petang baru habis." Jawab Hakimi ringkas. Mungkin kerana terlalu mengantuk buat Hakimi tidak betah berbicara panjang lebar.

"Okey lah. Kimi tidur lah. Selamat malam. Jangan lupa bangun subuh esok." Apabila mengetahui hari kepulangan Hakimi adalah lusa, Darwisya tidak jadi untuk menceritakan kisah tadi.Jika Hakimi pulang esok, dia bercadang mahu Hakimi menemaninya, namun Hakimi pulang lusa.

Darwisya berkira-kira mahu memberitahu Hakimi atau tidak. Jika diberitahu mungkin Hakimi tidak membenarkannya pergi berjumpa Zarif esok. Namun, hatinya meronta mahu pergi. Hal mereka harus dibincang dan diselesaikan. Darwisya tidak mahu ada sisa cinta lalu Zarif yang bakal mengharu birukan hidupnya nanti. Darwisya tidak mahu ada hati bakal terluka. Darwisya akan bertegas esok. Dia nekad!


*************************************
Hakimi baru sahaja cuba untuk lelap semula. Satu mesej masuk menyebabkan telefon bimbitnya berdering lagi.

'Sya ke?' Tanya hatinya.

Skrin dipandang. 

1 message recieve

+Hai En Ammar Hakimi. Saya Zarif. Cuma nak beritahu kau yang esok aku dan Sya akan keluar bersama.

-Perlu ke aku percaya cakap kau?

+Terpulang. Esok, Kopitiam depan Mc D Muar.


Minda Hakimi ligat berputar. Hakimi seakan tidak percaya kepada kata-kata Zarif yang dibaca sejenak tadi. 

'Sya...sya tak da tipu Kimi kan..' Pinta hatinya.


*************************************


"Assalamualaikum," Sapa Darwisya. Zarif segera bangun dan kerusi kayu di hadapannya ditarik bagi memberi laluan untuk Darwisya duduk. Lagak Zarif benar-benar 'gentleman' seolah-olah mahu memikat hati Darwisya. Namun Darwisya hanya memandang tanpa perasaan.

"Its ok. Sya boleh buat sendiri. Awak tak perlu susah-susah." Tegur Darwisya. Darwisya rimas dengan tindakan Zarif.

"Ok, sekarang saya dah pun sampai sini, apa yang awak nak bincangkan?" Tanya Darwisya terus terang kerana tidak mahu berlama-lama di situ.

"Sya tak nak order apa-apa?" Zarif berdalih sambil menghadiahkan senyuman buat Darwisya. Wajah Darwisya ditenung dalam-dalam. Gadis ini lah yang membuatkan cinta hatinya tidak pernah padam walaupun sudah hampir setahun berlalu.

"Its ok encik Zarif. Straight to the point please." Desak Darwisya. Darwisya berasa tidak sedap hati. Darwisya mahu perkara ini diselesaikan. Dia tidak betah duduk berlama-lama di situ.

"Sebenarnya saya tidak pernah mencintai Aina. Saya masih cintakan awak." Kata Zarif.

"Bukan cinta jadi isunya Zarif. Ini soal tanggungjawab. Tanggungjawab suami terhadap isteri dan anaknya.."

Belum sempat Darwisya menghabiskan hujahnya, Zarif mencelah.

"Budak tu bukan anak saya. Dia anak entah siapa-siapa. Macam mana saya nak hidup dengan wanita yang saya tahu bukan lagi suci untuk saya? Bagaimana kepercayaan dan rasa cinta ini nak dibina terhadapnya sedangkan awal-awal lagi saya sudah rasa dikhianati." Zarif seolah meluahkan bebanan perasaan yang ditanggung. Sungguhpun Zarif tidak pernah dicintainya, kisah Zarif seolah menarik minat Darwisya untuk mendengar dengan lebih lanjut. Darwisya sekadar diam untuk memberi peluang Zarif menceritakan kisahnya.

Zarif berjaya membuatkan Darwisya diulit simpati.


**************************

Mesej Zarif kepada Hakimi benar-benar mengganggu tumpuannya. Selepas subuh, Hakimi terus bergegas pulang ke Muar. Hakimi lantas menghubungi pegawai yang menguruskan kursus untuk menyatakan ketidakhadirannya pada pagi itu. Syukurlah program pagi itu tidak diwajibkan kepada semua calon yang hadir.

Hakimi mengambil tempat di Mc Donald berhadapan dengan Kopitiam yang disebutkan oleh Zarif semalam. Entah mengapa, tindakan luar jangka itu dilakukan. Hakimi bukanlah menyimpan syak wasangka terhadap Darwisya, namun kata-kata Zarif sekadar mahu dibuktikan tidak benar.

Di depan mata Hakimi sendiri, gadis kesayangannya dilihat melangkah masuk ke kopitiam tersebut. Jantung Hakimi bagaikan mahu gugur melihat adegan tersebut. Dari kejauhan, dia sendiri melihat Zarif menyorongkan kerusi buat Darwisya ibarat mereka sedang berkasih sayang. Senyuman mesra Zarif terhadap Darwisya juga dapat dilihat cuma butir bicara sahaja yang tidak mampu didengarinya. Hati Hakimi pedih.

'Sampai hati Sya buat Kimi macam ni' Rintihan hati Hakimi bagai berjaya disampaikan kepada Darwisya melalui telepati. Darwisya jadi tidak senang duduk.

*************



 sambung lagi yew..
hehe

Maaf..kalau ada spelling error atau ayat yang tak sedap.
minta bagitahu ye.
sibuk sikit..ehehe..





1 comment:

nabilah_2908 said...

ish..kenapa si zarif ni jahat sngt..



jom ke APA KATA HATI pulak,
ANAK BAPAK