Friday, May 14, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 17

 "Assalamualaikum Sya," Hakimi sengaja menghubungi Darwisya yang sedang leka mendengar bicara Zarif.

"Waalaikumussalam. Kimi, kimi dah balik ke?" Tanya Darwisya. Jantungnya berdegup laju. Rasa bersalah menjalar segenap urat darahnya.

"On the way sayang.. Sya kat mana ni? Riuh je.." Sengaja Hakimi memancing soalan sebegitu. Hakimi mengharap Darwisya berkata benar.

Namun Hakimi hampa. Jawapan yang diterima buat air mata lelakinya hampir tumpah.

'Kenapa Sya tipu Kimi, Sayang...Sampai hati Sya..' rintih hati Hakimi.

"Sya kat kedai dekat-dekat rumah je" Jawab Darwisya.

'Maafkan Sya...Sya terpaksa tipu Kimi. Sya selesaikan hal ni dulu ya. Nanti Sya cerita. Sya tak nak susahkan Kimi,' Rayu hatinya. Namun rayuan itu hanya terpendam di sudut hatinya tanpa mampu diluahkan. Urusannya dengan Zarif harus diselesaikan dengan segera. Darwisya mahu segera memadamkan nama Zarif Asyraf dalam hidupnya. Hakimi tidak perlu tahu hal ini. Darwisya khuatir jika Hakimi tahu, Hakimi bakal salah sangka.


 **********************************


Darwisya termenung sendirian. Pertemuannya dengan Zarif mengisi ruang mindanya saat ini. Dia seolah mencerna semula kata-kata dan luahan hati Zarif. Bayi kecil yang dikandung oleh Kak Aina bukan anak Zarif? Berkahwin bukan atas dasar cinta? Pelbagai persoalan menerjah mindanya saat itu. Namun, walau apa sekalipun alasan yang Zarif berikan, hatinya langsung tidak tergugat. Cintanya pada Hakimi tidak sama sekali terjejas. Di akhir pertemuan tadi, Darwisya telah pun cuba untuk telus berbicara. Darwisya telah pun berterus terang. Malah Darwisya sempat berpesan agar Zarif menghargai Aina Zulaikha. Walaupun apa sekalipun alasan perkahwinan mereka, masjid yang telah dibina haruslah terus berdiri teguh. Haruslah terus terpasak dibumi. Darwisya juga berharap Zarif tidak lagi mengganggunya. Darwisya tidak mahu ada hati yang terluka. Hakimi dan Kak aina. Mereka tidak bersalah untuk dilukai semata-mata kerana perasaan cinta Zarif yang tak pernah padam.

Darwisya mencapai telefon bimbitnya.

+Assalamualaikum Kimi. Tengah buat apa ye?

Sms ditaip buat yang tersayang. 5 minit berlalu. Namun tiada balasan diterima.

+Kimi sibuk ye?

Sengaja dihantar sekali lagi sebagai tanda dia sedang menanti jawapan.

Namun setelah 15 minit menunggu, telefon bimbit dalam genggamannya tetap sepi.

'Kimi sibuk sangat ke sampai tak ada masa nak balas SMS Sya?' Tanya hatinya. Balasan SMS dari Hakimi masih dinanti.


****************************


Hakimi menerima SMS daripada Darwisya. Namun, dia hanya memandang sepi tanpa rasa ingin membalas. Entah mengapa, hatinya jadi sakit mengenangkan peristiwa siang tadi. Hakimi sememangnya marah kerana mereka berdua berjumpa tanpa langsung Darwisya memaklumkan kepadanya. Tetapi marah Hakimi jadi berganda-ganda tatkala Darwisya sanggup membohonginya siang tadi. CIntanya terasa diperolokkan. Hakimi hampa.

-Outstation 2 weeks lagi.

Hakimi sengaja berkata begitu. Hakimi mahu sendirian. Fikirannya bercelaru.


*******

sambung lagi eh.

1 comment:

nabilah_2908 said...

haih...kimi ni..sensitf sngt la..kesian sya...jd mngsa keadaan kan..? huhu..

ok..tunggu next episode lak.. ;)