Saturday, May 8, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 10

Esok hari terakhir Darwisya Qaisara di negeri Pulau Pinang. Selama 3 tahun di negeri ini, pelbagai cerita gembira dan kisah duka yang dilalui. Tanah ini pasti tidak akan dilupakan sampai bila-bila. Kenangan bersama teman-teman telah pun menempah tempat di laman hati Darwisya Qaisara.

Sebelum pergi meninggalkan tanah Pulau Pinang ini, Darwisya keluar bersama teman-teman serumah. Sekadar mengisi masa terluang yang ada dengan memori gembira. Inilah kali terakhir kami bersama sebagai sahabat seperjuangan. Selepas ini, masing-masing punya jalan sendiri. Masing-masing punya hidup sendiri yang bakal dilayari. Ada yang mahu menyambung pengajian ke peringkat ijazah namun ada juga yang memilih memasuki alam pekerjaan yang mencabar.

"Sya, itu Zarif kan?" Ujar Diha. Senyuman Darwisya yang sedang terukir sejenak tadi kini mati. Lelaki itu dipandang dalam-dalam. Ya, Wadihah tidak salah. Itu memang Zarif Asyraf.

"He's married?" Tanya Mastura pula.

Darwisya masih diam. Hanya membiarkan teman-teman terus tertanya-tanya. Matanya masih tertumpu kepada Zarif dan gadis disisinya sambil berpimpinan tangan. Pasangan merpati sejoli itu dilihat mesra amat. Tentu masing-masing sedang indah bersulam cinta.

'Tentu itu isterinya, Aina Zulaikha. Manis sungguh.' Desir halus hatinya.

"Ya. Dia dah kawin 5 bulan lepas la Dear.." Jawab Darwisya perlahan. Darwisya masih ingat lagi pertemuan kali terakhir mereka. Ketika itu Darwisya sedang makan bersama teman sekelas di sebuah restoran. Darwisya disapa oleh Zarif Asyraf. Tiada banyak bicara. Namun, Zarif hanya menyerahkan kad undangan ke majlis perkahwinannya.

*****

"Sya. Saya akan berkahwin hujung bulan ini." Ujar Zarif memberitahu Darwisya.

"Oh..tahniah Zarif. Sya gembira dengar masjid awak bakal terbina. Tentu dengan Aina Zulaikha kan?" Duga Darwisya.

"Ya...jemput datang ye Sya. Kehadiran awak amat saya hargai" Ujar Zarif.

******

"Sya..ko tak dengar ke aku cakap ni?" Jerit Diha.

Lamunannya terhenti. Darwisya mengimbau kenangan lalu.

Pasangan Zarif dan Aina dicari. Hampir melilau matanya.

"Kau cari Zarif ke? Dia kat sana tu tengok baju baby. Kenapa muka kau lain Sya?" Tanya Mastura ingin tahu.

"Tak da lah Mas. Aku biasa je la..hehhe"  Jawab Darwisya sambil tersenyum. Kisah lama biarlah disimpan sendiri. Cinta Zarif Asyraf yang pernah wujud untuk Darwisya biarlah menjadi sejarah yang tak mungkin berulang buat mereka. Aina Zulaikha berhak bahagia.

Darwisya dan teman-teman berlalu pergi. Dari ekor mata Darwisya, dia melihat Zarif mengusap perut Aina Zulaikha sambil tersenyum bahagia.

'Hargailah Aina Zulaikha, Zarif. Semoga cinta kalian sampai ke syurga.' Ucapan itu hanya diungkapkan di dalam hati...

*****************

orait...
dah..
nak sambung ape?
any idea?

nak bagi ada konflik antara aina,zarif dengan sya atau nak tukar lain nye konflik?

1 comment:

nabilah_2908 said...

ok gak tu, wujudkn konflik antara mereka.. :)