Tuesday, May 11, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 15

 Hari ini hari ahad. Hari cuti buat kebanyakan syarikat di Malaysia. Hari beristirehat bersama keluarga dan kawan-kawan. Namun hari ini Darwisya dan Hakimi akan ke syarikat Darwisya untuk mengambil kereta Darwisya yang tersadai sejak semalam. Jam 9 pagi lagi Hakimi sudah tiba dirumah Darwisya. Kebetulan ketika itu Darwisya sedang bersarapan bersama ibu dan adik-adik.

"Kimi rupanya. Masuk lah dulu..Sya tengah sarapan. Mari sarapan sama-sama." Ibu yang menyambut kehadirannya pagi itu.

"Tak menyusahkan mak cik ke pagi-pagi ni Kimi datang mengganggu ni?" Kimi berbahasa. Kakinya melangkah masuk ke dalam rumah Darwisya. Rumah kampung separuh batu separuh papan ini milik keluarga Darwisya cukup menyenangkan hatinya. Rumah itu kelihatan sudah cantik dan kemas walaupun ketika itu baru jam 9 pagi. Resam keluarga Darwisya Qaisara, ibunya sejak kecil lagi sudah mendidiknya agar rajin mengemas rumah. Rumah adalah syurga buat mereka. Rumah yang kotor dan tidak bersih akan jauh dari rahmat tuhan.

Hakimi menyusul ibu Darwisya hingga ke ruang makan. Tika itu, gadis tercintanya yang sedang membancuh teh dilihat sudah bersiap untuk keluar seperti yang dijanjikan. Darwisya cuma bergaya sederhana, jeans hitam digayakan bersama blaus lengan panjang berwarna hijau muda dengan tudung warna senada. Darwisya bukan gadis yang terlalu pandai bergaya atau pandai menghias wajah. Wajahnya hanya sekadar dicalitkan bedak kompak dan sedikit pelembab bibir berwarna merah jambu dibibirnya. Gaya sederhana Darwisya sudah cukup memikat hati Hakimi.

"Kimi, jemput makan nak. Sya masak nasi goreng je pagi ni." Jemput ibu Darwisya. Terkejut Hakimi apabila ditegur ibu Darwisya sebentar tadi. Renungannya pada Darwisya dialihkan. Perasaan malu tiba-tiba menjengah. Terasa seperti ibu dan Izzah sedang memerhatikannya sejak tadi.

"Ya mak cik. Terima kasih." Hakimi tersenyum.

"Ibu, tadi abang Kimi asyik tengok kakak je bu." Tiba-tiba Izzah dengan petahnya berkata-kata. Ibu hanya tersenyum memandang Hakimi. Hakimi mati kata-kata dan hanya membalas senyuman ibu Darwisya. Mukanya terasa disimbah panas. Malu sungguh tidak terkata.

"Eeeeii...Muka Abang Kimi merah. Abang Kimi malu ye?" Izzah menyambung. Adik kecil Darwisya ini sungguh petah berkata-kata.

"Ish..adik..apa ni kacau Abang Kimi makan?" tegur Darwisya pada adiknya. Darwisya juga hampir hendak tertawa melihat Hakimi dikenakan oleh si kecil Izzah. Serba tidak senang duduk dilihat lelaki kesayangannya itu.

*************************

Perjalanan menuju ke Melaka baru bermula. Namun, pasangan ini hanya berdiam diri ketika di dalam kereta. Ketegangan semalam seolah muncul kembali. Untuk mengurangkan rasa tegang, radio dihidupkan oleh Hakimi. Darwisya sekadar berpeluk tubuh dan membuang pandangan ke luar tingkap.

"Kereta Sya nanti kita call tow pergi bengkel kereta okay? Ingat nak suruh Shidi tengokkan, tapi Shidi tak da kat sini." Hakimi mula berbicara. Shidi adalah sahabat Hakimi yang tinggal sekampung dengannya.Lelaki itu adalah mekanik berjaya dan sudahpun memiliki bengkel kereta sendiri.
"Sya tak kisah. Sya ikut je," Balas Sya.

Sebuah lagu nyanyian Siti Nurhaliza bertajuk Mulanya Cinta memenuhi ruang kereta Hakimi. Mereka berdua sekadar diam. Alunan muzik beserta lirik seolah sedang dihayati mereka berdua.

Tiada sesiapa dapat melupa
Perasaan cinta pertama
Akan ku ingat selama-lama
Saat pertama jatuh cinta

Kasih Sayang

Senyum mesra bersama
Gurau senda pujuk rayumu
Pasti ku ingati

Apapun juga akhirnya

Aku kan tetap
Mengingatimu dengan setia
Walaupun kau akan pergi
Pasti ku ingati gelora cinta
Kali pertama 

Tanpa sedar, mata Darwisya bergenang air mata. Entah mengapa, bait-bait lirik lagu itu buat hatinya sebak. Lirik itu seolah gambaran perasaannya saat ini. Air mata diseka sebelum jatuh ke pipi agar Hakimi tidak mengesyaki apa-apa. 


Pemanduan Hakimi beralih arah. Untuk menuju ke jambatan Muar, seharusnya Hakimi membelok ke simpang kanan tadi, namun Hakimi memilih simpang kiri. Wajah Hakimi dipandang Darwisya.

"Kita nak pergi mana?" Tanya Darwisya.
tg emas

"Dah sampai dah. Jom turun. Dah lama tak datang sini kan?" Jawab Hakimi. Kimi mereka di Tanjung Emas. Sebuah kawasan rekreasi di Muar yang cukup diminati ramai. Di sinilah tempat mereka berkunjung tatkala keluar bersama 4 tahun lalu. Ketika itu mereka baru berusia 19 tahun. Tempat duduk di tepi sungai menjadi pilihan Hakimi. Darwisya sekadar menurut jejak Hakimi. Punggungnya dilabuhkan disebelah Hakimi. Di sinilah memori pernah tercipta.

"Sya ingat lagi 4 tahun lalu?" Tanya Hakimi kepada Darwisya disebelahnya.

"Ingat. Masa tu kita kecil lagi kan. Tapi best, walaupun Sya cuti kadang-kadang je dapat jumpa Kimi, kita pernah cipta memori yang indah-indah." Jawab Darwisya. Masing-masing berdiam diri. Darwisya membuang pandangan ke sungai Muar yang terbentang indah di ruangan matanya. Angin pagi itu sungguh menyegarkan. Hakimi memejamkan matanya rapat-rapat sambil menghirup udara segar. Darwisya memandang wajah Hakimi tanpa langsung berkedip. Wajah lelaki itu ditatap lama-lama. Mata sepet yang dirasakan ala-ala Rain pelakon cerita Full House itu paling disukainya.

'Sya sayang Kimi' Bisik hatinya.

Hakimi membuka matanya. Darwisya tertangkap. Terasa bahang panas menyerbu mukanya. 

"Sya tengok apa tadi?" Soal Hakimi sambil tersenyum.

"Err..tak da apa" Jawab Darwisya terkelu lidah. Entah mengapa dia terasa malu apabila ditangkap sedang buat begitu. Darwisya adalah gadis yang sukar menunjukkan rasa sayangnya. Walaupun sudah hampir 4 tahun berkasih, merenung mata lelaki kesayangannya pun dia tidak mampu.

"Kimi ingat Sya dah tak sudi pandang wajah Kimi. Ye lah kan...Zarif kan Sya jumpa hari-hari. Kimi pulak kerja kat Muar je. Tak satu syarikat dengan Sya, macam Zarif." Tiba-tiba Hakimi berkata begitu dengan wajah yang masam mencuka dan nada suara yang seakan merajuk hiba.

 Darwisya cuba menyusun kata.

"Sya tak da jumpa dia lah. Sya tak tahu pun dia kerja kat Aswad Berhad. Yang Sya tahu wife dia je." Jawab Darwisya sungguh-sungguh.

"Kenapa Sya tak pernah nak cerita kat Kimi yang wife dia kerja sana?" Tanya Hakimi minta kepastian. Darwisya diam.

"Semalam masa Kimi marah, kenapa Sya tak jelaskan apa-apa untuk betulkan persepsi Kimi? Kenapa Sya buat macam tak kisah je? Kalau Sya tak salah buat apa nak takut? Atau Sya memang suka Zarfi bantu Sya semalam?" Hakimi menduga lagi.

"Kenapa Sya diam?" Hakimi sedikit keras. Egonya tiba-tiba datang tatkala soalan yang diaju tidak berjawab. Darwisya hanya mematikan diri sambil wajahnya memandang ke bawah. 

Pabila diasak dengan soalan-soalan tadi Darwisya jadi sebak. Sendu mula kelihatan. Bahu Darwisya terhenjut-henjut menahan sendu. Hakimi menyedari situasi tu. Wajah kekasihnya diangkat perlahan. Pabila dilihat wajah kesayangan itu, air mata sudahpun membasahi wajah Darwisya. Tangan Hakimi pantas menyeka air mata Darwisya yang lebat membasahi pipi. Namun, sendu Darwisya bagai tidak ada penghujungnya. Hakimi rasa serba salah. Hakimi hilang punca. Dia tidak tahu apa yang seharusnya dilakukan saat ini. Tanpa sedar, Darwisya meletakkan wajahnya dibahu Hakimi dan menangis sepuasnya.

"I’ll lend you my shoulder for you to cry on," Kata Hakimi perlahan. Hati Hakimi jadi sebak melihat tangisan Darwisya. Walaupun tanpa penjelasan lagi, Hakimi seakan faham dan tangisan Darwisya sudah cukup membuktikan segalanya. Bahu Darwisya dipaut lembut dan tangannya mengusap bahu Darwisya agar tangisan itu segera reda.

****************

"Maafkan Sya Kimi." Tangisannya sudah pun reda.

"Its okay my dear. I’ll lend you my shoulder for you to cry on. Kalau peluk terus lagi best. Tapi, kalau hari-hari macam ni, kita kena kahwin cepat lah." Jawab Hakimi sambil tertawa. Darwisya turut tersenyum malu. Entah mengapa, sejenak tadi tanpa sedar bahu Hakimi dipinjamnya. Terasa selamat tatkala Hakimi memaut lembut bahunya tadi.

"Sya sayang..." Hakimi memanggil sambil tangan Darwisya digenggam erat.

"Sya jangan nangis lagi. Kimi rasa bersalah kalau buat Sya menangis." Jelas Hakimi.

Sya menarik nafas dalam-dalam. "Sya minta maaf sebab buat Kimi macam tu. Sya sedar, Kimi terasa hati semalam. Tapi Sya tak tahu nak mula macam mana untuk jelaskan. Masa tu Kimi tengah marah. Sya tak pandai pujuk Kimi. Sya takut Kimi jadi makin marah. Sya ni bodohkan? Bercinta bertahun pun masih tak pandai pujuk Kimi. Bodohkan Sya ni?" Entah mengapa Darwisya terasa rendah diri. Setiap kali tiba pada situasi yang mengharuskan Darwisya memujuk Hakimi, lelaki itu pasti dibiarkan tanpa langsung dipujuk. Darwisya sedar ini tidak adil buat Hakimi. Hakimi terlalu baik untuk dilukai. Inilah kelemahan Darwisya.
"Sya, Kimi tak suka Sya cakap bodoh-bodoh macam ni. Kimi tak suka tau.Sya jangan cakap lagi ya. Mungkin Kimi yang salah semalam sebab terlalu ikutkan cemburu ni. " Genggaman diperkemaskan lagi tanda kesungguhan penjelasan Hakimi.

"Sya tak tipu Kimi. Sya memang tak tahu yang Zarif kerja kat Aswad Berhad. Isteri dia manager department Sya. Masa Sya kenal Kak Aina, Sya nak cerita kat Kimi, tapi masa tu Kimi dah nak final exam. Sya tak nak kusutkan Kimi. Maafkan Sya." Setitis air hangat gugur lagi.

"Maafkan Kimi sebab sangka bukan-bukan. Kimi percayakan Sya sayang.." Air mata yang gugur dipipi Darwisya pantas diseka. Dan segarit senyuman dihadiahkan buat Darwisya Qaisara tersayang.


**************************

sorry agak bz..(xsempat nak cek smula ejaan)
update sikit2 je..
kalau ada komen atau idea..
silalah kongsi ye..




5 comments:

kasih said...

spelling error, bait-bait.
nanti betulkan ek. ;)

humayra said...

thanks dear..da btulkan..hehe

nabilah_2908 said...

hrumm...sebak la pulak rasa hati..huhu... ;)

humayra said...

nabilah..thanks sbb sebak..hihi...

Ekin Razak said...

huhu..rse cm kisah sdri la plak...novel nie best..teruskan perjuangan k?