Pages

Protected by Copyscape Web Plagiarism Check

Sunday, May 9, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 11

Hari ini hari pertama Darwisya Qaisara diterima bekerja di sebuah syarikat di Melaka. Setapak kakinya melangkah ke syarikat Aswad Bhd, dia nekad akan bekerja dengan bersungguh-sungguh. Demi ibu dan adik-adiknya, kerjaya haruslah dibina dengan baik agar masadepan keluarganya cerah. Walaupun Darwisya hanya berbekalkan sekeping kelulusan diploma yang terlalu rendah untuk dimegah-megahkan, semangat Darwisya cukup tebal. Cukup membara.
Walaupun bermula hanya sebagai seorang 'admin officer' dengan gaji permulaan RM 1300, Darwisya tidak putus-putus mengucapkan syukur. Sebelum diterima bekerja di syarikat Aswad Berhad, pelbagai pekerjaan pernah dilakukan. Darwisya pernah bekerja di sebuah kedai runcit kecil dengan gaji RM 20 sehari selama  3 bulan, menjadi kerani di kilang di pekan kampungnya, malah pernah menjadi cashier di pam minyak berdekatan rumah. Walaupun hanya memperolehi gaji yang kecil, berkat berjimat dan sedikit duit simpanan yang ada, Darwisya kini sudah mampu membeli sebuah Produa Viva. Alhamdulillah.

"Assalamualaikum Cik, saya Darwisya Qaisara Binti Ahmad Zairi. Saya diminta oleh encik Azman untuk melapor diri di syarikat ini pagi ini." Sapa Darwisya di kaunter 'receptionist' di Aswad Berhad. Senyuman beserta salam menjadi permulaan harinya di Aswad Berhad. Si gadis di kaunter turut membalas senyuman Darwisya. Darwisya lega kerana kehadirannya disambut mesra.

"Waalaikumussalam. Cik terus ke bilik di sebelah kanan. Di pitu ada tertulis nama Encik Azman." Dengan mesra si gadis menunjuk arah.

Darwisya Qaisara melangkah cermat menuju ke bilik yang dikatakan.

"Assalamualaikum Encik Azman." Sapa Darwisya membuka bicara.

"Waalaikumussalam. Oh Cik Darwisya dah datang ya. Selamat datang ke Aswad Berhad. Sebentar lagi saya akan perkenalkan awak kepada staf kita yang lain. Sebelum tu, saya akan terangkan beberapa hal mengenai syarikat dan tugas awak ya?"Kata encik Azman. Pengurus Sumber Manusia berumur separuh abad ini dilihat mesra dan menyenangkan hati Darwisya. Lelaki itu buat Darwisya terkenangkan ayahnya. Namun, emosinya segera ditepis agar tidak mengganggu tumpuannya terhadap penerangan Encik Azman.

Setelah beberapa minit sesi taklimat berkenaan syarikat dan spesifikasi tugas yang bakal dijalankan oleh Darwisya sebagai pekerja di Aswad Berhad, Encik Azman membawa Darwisya Qaisara untuk diperkenalkan kepada pekerja-pekerja yang lain.

"Assalamualaikum. Perhatian. Saya ingin perkenalkan kepada anda semua. Ini adalah staf baru Aswad Berhad. Darwisya Qaisara Ahmad Zairi. Beliau akan membantu kerja-kerja admin dan harap-harap kita semua dapat membantu beliau di sini." RIngkas ucapan Encik Azman.

Kini giliran Darwisya Qaisara memberikan ucapan ringkas sebagai pekenalan buat staf-staf Aswad Berhad.

"Assalamualaikum. Saya Darwisya Qaisara, staf baru disini. Harap teman-teman sudi bantu saya di sini..." Ucapan yang mahu dipanjangkan terpaksa dihentikan. Matanya tercantap kepada seseorang. Gadis itu pernah dilihatnya. Bukankah wanita itu yang dilihat bersama Zarif Asyraf 8 bulan lepas?

******


sabar ya..nnti saya sambung..terpaksa benti sampai sini..

 any comment or idea?

1 comment:

nabilah_2908 said...

jeng...jeng.....hehehe.....adakah zarif dh berpindah ke melaka..?