Sunday, May 23, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 24

Sudah hampir 2 hari mesej Hakimi tidak berbalas. Panggilan juga hanya memasuki peti simpanan suara. Hakimi semakin tidak betah diam. Pulang dari tempat kerja, Hakimi terus menuju ke kediaman Darwisya. Hakimi nekad untuk berbincang hari itu juga. Darwisya harus ditemui.


'Your silence is killing me sayang..' Desis hati Hakimi.


Kereta memasuki ruang laman rumah Darwisya.


Salam diucapkan. Adik Darwisya, Aman muncul di muka pintu rumah. Dengan ramah, Hakimi menghulur salam.


"Eh abang Kimi. Kak Sya tak ada lah. Dia masih di hospital. Maaf lah tak dapat beritahu. Handset kakak dah tak boleh on," Jelas Aman.


"Ha? Kakak kat hospital?" Hakimi diam sejenak. Cuba mentafsir kata-kata Aman. Dia keliru. Apakah Darwisya berada di hospital akibat sakit ataupun sekadar melawat teman-teman atau saudara yang sakit.


"Yalah. Dua hari lepas akak kemalangan. Kat Tanjung Agas. Masa on the way balik kerja" Ringkas tapi cukup membuat mata Hakimi berpinar. Pandangannya kabur. Namun dia tidak harus rebah saat itu. Dia harus kuat.


"Aman, teman abang boleh?" Hakimi mengajak.


"Boleh. Sebab Aman memang nak ke hospital jap lagi. Nak tukar dengan ibu jaga kakak" Jawab Aman bersetuju.



*****************************


Langkah kaki diatur memasuki ruang ICU Hospital Pakar Sultanah Fatimah. Kata Aman, di sinilah Darwisya ditempatkan. Hakimi melangkah laju.

"Man, teruk sangat ke sampai masuk ICU ni?" Tanya Hakimi resah.

"Akak masih tak sedarkan diri. Doktor kata hentakan di kepala dan dada terlalu kuat kena kat stereng. Sama-sama lah kita doakan akak." Ucap Aman tenang.

"24 jam lepas akak dalam keadaan kritikal. Tapi syukurlah akak dah melepasi tahap itu. Ibu tak sudah-sudah buat solat hajat. Sekarang nak tunggu akak sedar pulak." Sambungnya.

Langkah Hakimi kian longlai tatkala mendengar penjelasan Aman.


"Lagi doktor cakap apa?" Hakimi masih bertanya walaupun amat terkejut dengan jawapan tadi.


"Kalau akak masih tak sedar harini, ada kemungkinan pendarahan kat otak. Jadi risiko untuk hilang ingatan amat tinggi," Jelas Aman perlahan-lahan.


"Ha? Ya Allah...." Hanya itu sahaja perkataan yang berupaya diucapkan saat itu. Wajahnya diraub dengan tangannya. Hati lelakinya menangis mengenangkan Darwisya.


'Darwisya Qaisara. Sabar sayang...Kimi datang ni...' Kata hati Hakimi.


*******************************


"Assalamualaikum ibu." Ucap Aman kepada ibunya yang sedang duduk di luar bilik Darwisya. Mata ibu merah dan agak berair. Mungkin sedih mengenangkan anaknya terbaring lesu.


"Waalaikumussalam. Hakimi pun ada?" Wajah ibu tersenyum melihat kehadiran Hakimi.


"Haritu mesti Sya tak sempat jumpa Kimi kan? Sebab dia ada call makcik. Dia kata nak jumpa Kimi kat Tanjung Emas. Tapi tiba-tiba dapat call kata Sya kat wad," Jelas ibu Darwisya satu persatu.


Rasa bersalah semakin memagut hatinya saat ini. Hakimi terasa kerdil saat itu. Hakimi sudah banyak berprasangka buruk terhadap Darwisya kesayangannya.


Kimi hanya diam dan tersenyum pudar.


"Kenapa makcik tak masuk dalam?" Giliran Hakimi bertanya.


"Tadi Sya meracau. Dia sebut nama Kimi. Makcik ingat dia dah sedar. Makcik panggil doktor. Dia tengah periksa. Kejap lagi kita dengar apa kata doktor." Jelas ibu Darwisya.


Cermin jernih yang memberi ruang kepada tetamu di luar bilik Darwisya dijengah oleh Hakimi. Wajah kesayangannya dilihat dari jauh. Darwisya diam tidak berkutik walau sedikitpun. Kiri dan kanan tangannya berwayar malah Darwisya turut memerlukan bantuan oksigen. Itu menggambarkan keseriusan kondisinya.


Setitis..


Dua titis..


Air mata lelaki Hakimi gugur.


+++++++++++


Sambung lagi..hehehe


sorilah penulis sedang tak sihat..
updatenya pun ringkas je..

5 comments:

nabilah_2908 said...

hrumm...hope jgn la sya hilang ingtan..kesian kimi nnti..huhu...

take care dear...get well soon ya... :)

epy elina said...

hhohooh...
btul2x...
hrp2 sya x ilang ingtan...

humayra said...

kak nabila. TQ..

humayra said...

tengok la next entry.

kasih said...

kenapa ayat awal hakimi tu macam pernah dengar?