Friday, May 21, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 20

Jam sudah pun menunjukkan pukul 2 pagi. Ibu dan adik-adik Darwisya sudahpun melayari alam mimpi mereka. Namun Darwisya masih tidak mampu lelap. Kisah petang di Mahkota Parade masih lagi berulang tayang di ruangan mata dan mindanya. Hakimi si jantung hati berdua-duaan bersama seorang gadis di kedai emas. Minda dan hati Darwisya sama-sama mencerna situasi tadi. Dia cuba optimis apabila mengenangkan panorama tidak enak yang telah ditontonnya tadi, pesimis tetap muncul. Mindanya tidak mampu berbaik sangka. Tanpa diduga, sendu Darwisya pun bermula.

"Tuhanku...Bersama Mu tidak ada jalan buntu.."

Sepotong bicara indah ini bagai berbisik dikamar hati Darwisya. Darwisya ingat lagi kata indah ini ditemui ketika membaca sebuah naskah buku bertajuk ' Di Dunia Ada Syurga'. Sendunya terhenti serta merta. Darwisya menuju ke bilik air. Paip air dibuka lalu dia mengangkat wudhu.

'Ya Allah..Bantulah hamba-Mu yang lemah ini...' Bisik hati kecilnya. Ujian ini harus dilalui dengan redha dan tawakkal. Telekung putih bersulam bunga kecil di sarung ke tubuh. Solat tahajjud dan istikharah mengisi sepertiga malam itu. Kepada Allah Darwisya meminta dengan sesungguhnya.

'Ya Allah..Seandainya dia jodohku... Dekat kan kami di jalan redha-Mu.. Seandainya dia bukan ditakdirkan sebagai teman hidupku, jangan kau biar cinta ini terus menjalar hingga aku melupakan cinta hakiki dan rindu abadi hanya buat-Mu.' Bingkis doa ini menjadi potongan doanya dihening pagi itu.


Tahajjud di sepertiga malam itu membawa menyebarkan ketenangan dalam diri yang dicari tadi. Takdir Allah akan dilalui dengan redha tanpa lelah. Darwisya menyerahkan soal jodohnya bulat-bulat kepada Allah. Seandainya Hakimi bukan miliknya, lelaki yang dicintai hampir 4 tahun itu tidak akan dibenci namun Darwisya nekad mahu melihat Hakimi bahagia. Allah pasti tahu apa yang terbaik buat hamba-Nya ini.


**************************

Pagi Isnin ini dilalui dengan tenang. Kisah semalam dibiarkan bagai angin lalu.

"Kakak, mari teman ibu sarapan." Ajak ibu.

"Iyelah Ibu. Akak teman ye. Ibu buat sarapan apa ya?" Soal Darwisya cuba beramah.

"Nasi goreng. Alaa..yang macam ibu masak masa Kimi datang haritu," Jawab ibu.

Air muka Darwisya berubah keruh. Nama itu mengundang pilu dihati kecilnya. Namun, kekeruhan hatinya dibalut kemas agar tidak terpancar di pandangan ibu. Darwisya melemparkan senyum walaupun sukar sekali untuk dia mengukirnya.

"Assalamualaikum...Assalamualaikum.." Satu suara memberi salam mengganggu tumpuan mereka di ruang makan. Darwisya bangun dan menuju ke pintu hadapan rumahnya.

"Ya dik?" Seorang lelaki muda belia berusia akhir belasan tahun terpacul di depan pintu tatkala Darwisya membuka pintu rumahnya.

"Saya cari Darwisya Qaisara Ahmad Zairi. Akak ke?" Tanya lelaki itu.

"Ya, saya..Ada apa dik?" Tanya Darwisya musykil.

"Sebentar ya Kak. Ada kiriman buat akak. Sekajap saya amik dalam kereta." Lelaki muda itu lantas berlari anak menuju ke kereta kancil berwarna kelabu yang dipandunya. Sejambak bunga ros putih diselang selikan dengan ros merah diserahkan kepada Darwisya. Tangan Darwisya kaku. Tidak tahu mahu disambut ataupun tidak.

"Kak..jambangan bunga ni kiriman buat akak. Ambillah." Ujar lelaki muda itu. Darwisya terpana. Ros sememangnya bunga yang sangat-sangat disukainya. Jambangan bunga disambut.

"Kak, tandatangan kat sini ya?" Ucap lelaki penghantar tadi.

"Ya.. Thanks dik. tapi boleh akak tahu siapa yang kirimkan?" Tanya Darwisya. Darwisya tiba-tiba terfikir.

"Dari Encik Ammar," Jawab lelaki itu.


******************************

Putih,

Cinta sejati kita kan ku bawa sampai ke syurga...

Merah,

Kasih yang membara di hati ini tak akan pernah padam...

Salam Cinta dari Kimi.

Nota cinta itu di baca oleh Darwisya. Jambangan bunga dan nota cinta itu buat hati wanitanya berombak bahagia. Tanpa sedar bibirnya mengukir senyum.

'Masihkan ada ruang di sudut hati Kimi buat Sya?' Hati kecilnya bertanya.


===============

sambung ya..


Tamat 2 paper.

ade lagi 1 paper menanti.wish me luck ya readers..
 
 

2 comments:

nabilah_2908 said...

wee...bahasa sangt puitis...nice..

good luck on ur last paper...lps ni..Merdeka la eh..hehe.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
MAKANAN COMEL

humayra said...

kak..tq..ehhe..

kite baru je blaja2..