Friday, May 21, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 21

"Syaza, jari manis kau saiz berapa?" Tanya Hakimi pada Syaza, teman sepejabatnya.

"Saiz aku kecik la..Saiz 9." Jawab Syaza yang bertumbuh kecil persis Darwisya Qaisara.

"Ha...agak dah.. Jom teman aku beli cincin. Nak bagi kat bakal isteri.." Ajak Hakimi. Syaza merupakan temannya yang easy going, ajakannya berhasil. 

"Ok.Ahad nanti k. Kat mana? Kat Melaka la. Aku malas nak turun Muar." Ujar Syaza yang tinggal di Bandaraya Melaka.

"Baik Tuan Puteri. Apa saja asalkan kau sudi nak bantu aku." Jawab Hakimi bersetuju dengan permintaan Syaza.

"Kau nak tunang ke Mi? Bagus lah. Awek kau comel sangat. Bahaya biar lama-lama." Kata Syaza mengusik.

Dia nekad untuk melamar Darwisya.


Hakimi menyambung kerja-kerja melakar pelan binaan untuk projek baru syarikatnya. Tangannya terhenti. Fikirannya menerawang memikirkan petang semalam.



 ***********************

Usai kerja-kerja memantau tapak projek, Hakimi menuju ke MC Donald berdekatan. Perutnya terasa lapar dan minta diisi segera sebelum lagu keroncong semakin kuat berkumandang. Set Fillet O Fish jadi pilihan hati. Dia mengambil tempat di penjuru ruang restoran. Sengaja memilih port itu kerana dia mahu sendiri. Seorang wanita duduk bertentangan meja dengannya. Bertudung gaya ekin dan berbaju ala-ala jubah. Wanita itu memandangnya lama-lama lalu mengundang rasa cemas dan tidak selesa dihati Hakimi. Namun, dia sekadar membiarkannya dan terus menikmati rasa makanan di hadapan matanya. Alhamdulillah..perut lapar yang minta diisi sudahpun diam tanpa keroncong.

"Assalamualaikum," Satu suara menyapa.

"Waalaikummusalam." jawab Hakimi. Wanita berjubah moden yang dilihat tadi kini di depan matanya.

"Boleh saya duduk sini Encik.." Tanya si gadis.

"Err..Sila.." Hakimi mengizinkannya. Hatinya mengundang tanya.

"Encik ni buah hati Darwisya kan?" Tanya wanita bertubuh langsing berusia akhir 20-an itu.

"Ha? Awak sapa? Kenal Sya? Kenal saya?" Bertalu-talu soalan buat gadis itu.

"Salam perkenalan. Saya Aina..Aina Zulaikha. Bos Sya cum isteri Zarif Asyraf." Jelas Aina. Hakimi dipagut terkejut dengan penerangan Aina.

"Ha? Untuk apa jumpa saya?" Tanya Hakimi berbaur serius.

"Untuk ucapkan tahniah buat awak kerana memiliki Sya. She's very nice." Ucap Aina sambil tersenyum.

"Kenapa awak cakap macam tu? Sedangkan Sya dah pun curang dengan saya. Bercinta dengan suami awak. Cakap tak suka..tapi berjumpa juga." Serius Hakimi berbicara. Babak-babak drama di Kopitiam berulang tayang mengundang amarah di hati. Namun emosi dikawal serta merta dengan ungkapan 'Astagfirullahalazim..'.

"Patutlah Sya nampak tak bermaya kat office. Bila saya tanya dia cakap tak ada apa-apa. Rupanya buah hatinya bawa diri." Sindir Aina.

"Kenapa awak macam tak kisah je? Zarif dengan Sya. Awak langsung tak kisah?" Hakimi bereaksi pelik. Suami Aina berhubungan dengan wanita lain dan Aina menunjukkan reaksi tenang, sudah tentu situasi begitu mengundang rasa pelik di hati Hakimi.

"Isteri mana yang mahu dibahagikan kasih... Namun, demi kebahagiaan Zarif. Saya relakan. Tapi Sya sungguh suci hatinya. Katanya, Zarif bukan untuk Darwisya Qaisara. Tapi untuk Aina Zulaikha." Aina menarik nafas dalam-dalam.

"Tanpa pengetahuan saya, Sya dan Zarif berjumpa. Dan pertemuan yang dirancang itu menjadi titik tolak perubahan dalam diri Zarif. Entah apa yang dikatakan Sya pada Zarif tu saya tak tahu tapi Zarif benar-benar jauh berubah. Bukan lagi lelaki yang dalam tidurnya hanya menyebut nama Sya..." Jelas Aina Zulaikha.

Hakimi terkedu. Jiwanya diundang rasa resah dan bersalah. Mindanya mencerna hukuman yang dilempar buat Darwisya. Sudah lebih sebulan Darwisya dibiarkan sepi. Satu panggilan pun tak pernah dijawab. Semua SMS dibiarkan tanpa balasan.

'Ya Allah...Apa aku dah buat ni...' Rintih hati Hakimi.

"Saya tak tahu apa sangkaan awak pada Sya. Tapi yang pasti...hargailah Sya. Sebab dia wanita yang setia dan bakal menjadi seorang isteri yang baik.. Sampai sini je lah. Saya minta diri. Nak kena ambil anak kat nursery..Assalamualaikum," Ucap Aina dan berlalu pergi tanpa sempat Hakimi menjawab salam wanita itu.



****************************

peace*

hehe..
sambung lagi yew..

4 comments:

kasih said...

alahai sweetnya..

nabilah_2908 said...

dlm sebuat ikatan percintaan...kepercayaan itu sngt penting kan..? :)

nice...sambung lagi.. ;)

humayra said...

kasih : ape yg sweet?

humayra said...

kak nabila : yep.sy stuju.