Saturday, May 22, 2010

Cinta Kita Bawa Ke Syurga - 22

"Cincin ni cantik Mi. Lagipun kau kata girlfriend kau suka kat diamond kan?" Syaza menunjukkan sebentuk cincin emas putih bertatahkan berlian. Rekabentuknya tidaklah terlalu sarat. Cukup ringkas tetapi cantik dipandang. Hakimi membayangkan jari manis Darwisya yang bakal tersarung cincin diamond ini.

"Em..Cuba kau test." Ujar Hakimi minta kepastian. Syaza meminta saiz 9 untuk cubaan menyarung cincin itu.

"Em..Ok.. Miss, Saya ambil yang ni," Ujar Hakimi kepada salesgirl di kedai terbabit.

Usai membuat bayaran, cincin tersebut diisi didalam bekas kecil jenis baldu berbentuk hati. Hakimi memandang sekali lagi cincin itu sebelum diisi semula dalam beg kertas.

'Cincin ni tak mahal mana Sya, tapi Kimi harap Sya sudi terima." Bisik hati Hakimi. Gadis pujaan hatinya ini ingin segera dilamar.

"Oi Mi. Kau berangan lak kat sini. Dah lah jom, aku lapar. Aku dah tolong kau, so, silalah membalas budi ye encik Hakimi," Kata Syaza lantang berbicara.

"Baik tuan puteri. Patik turuti. Syaza, thanks kawan sebab tolong aku. Kalau aku pergi beli seorang diri alamat mati kutu laa..Benda-benda hadiah ni mana la reti." Kata Hakimi jujur.

"Ha? Apalah kau ni Mi. Selama bertahun-tahun kau bercinta tu tak ada ke kau bagi dia cincin atau apa-apa barang kemas?" Tanya Syaza dengan reaksi tidak puas hati.

"Tak. Hehehe.. Pernah kasi jam tangan je." Jawab Hakimi jujur. Istilah romantis amat kurang dipraktiskan dalam diri Hakimi.

"Ya Allah...Tak romantik kawan aku ni. Sya tak marah? Beruntung badan kau bercinta dengan dia. Tak keluar duit pun ek. Kalau aku, kering kocek lelaki aku kerjakan," Ujar Syaza sambil ketawa.

"Dia tak marah pun. Perlu ke romantik-romantik? Hadiah-hadiah dan bunga-bunga tu perlu ke? Bukan boleh buat makan pun." Tanya Hakimi telus.

"Bukan lah wajib. Tetapi wanita rasa dihargai saat kekasihnya menghulurkan hadiah walaupun cuma sebiji gula-gula. Penghargaan kan perlu." Jelas Syaza tulus. Syaza bercakap dari sudut kaca mata  wanita.


Penjelasan Syaza buat mata hati Hakimi terbuka. Selama hampir 4 tahun menyulam kasih, gadis kecintaannya itu jarang diberikan hadiah. Bila tiba hari lahir Darwisya, Hakimi sekadar menghadiahkan coklat dan menyambutnya di mana-mana restoran tanpa hadiah mahupun jambangan bunga. Mungkin faktor kewangan dan masih belajar menyebabkan Hakimi tidak betah berbuat demikian.


*************************************


"Assalamualaikum Sya." Sapa Hakimi. Hakimi menghubungi Darwisya setelah dipastikan bunga yang dikirim semalam telah sampai ke tangan si jantung hati.

"Waalaikumussalam." Jawab Darwisya tegang.

'Tadi kasi bunga, sekarang call pulak.' Desis hati Darwisya.

"Dah dapat bunga yang Kimi kirimkan?" Tanya Hakimi lembut.

"Buat apa Kimi membazir? Untuk tutup bangkai ke Kimi?" Jawapan Darwisya berbaur sindiran.

Namun jauh disudut hatinya dia amat bersyukur kerana Hakimi masih sudi menghubunginya setelah sebulan diam tanpa secebis bicara.

"Kenapa Sya cakap macam tu? Sebab Kimi tak layan Sya dah sebulan ya?" Tanya Hakimi.

Persoalan hakimi dibiarkan sepi tanpa jawapan.

'Kenapa Kimi macam rasa diri tak bersalah langsung?' Tanya hati Darwisya. Tapi cuma dalam hati. Dia tidak pasti haruskah dia bertanya.

"Maafkan Kimi Sya. Kimi bersalah." Pinta Hakimi tulus.

"Sya nak pergi kerja. Lain kali je lah berbual panjang," Bicara Darwisya.

"Petang ni Kimi tunggu kat Tanjung Emas. Sya datang ya?" Hakimi ikhlas mengajak buah hatinya bertemu. Kekusutan harus dileraikan. Kemaafan harus dipinta dari Darwisya. Hakimi sedar, tembok curiga buat segalanya haru biru. Hakimi tahu, dia bersalah kerana menghukum Darwisya sebelum meminta penjelasan kekasihnya. Hakimi buta dengan cemburunya.

Namun Hakimi tertanya-tanya.

'Bangkai apa yang dimaksudkan oleh Sya?' Tanya hatinya.

Mindanya mencerna satu persatu.


******************************

update sikit je..
sibuk sikit..

nntikan lagi yew..

4 comments:

nabilah_2908 said...

hmm...dulu kimi cemburu..salah anggap pada sya...sya asik makan hati jer...kali ni turn kimi lak rasa...huhu.. :)

MaY_LiN said...

amboi..
kasar nye sya ni..
xpe..petang nnti kimi pujuk ya

humayra said...

nabila..ha'ah kan..da tbali..

humayra said...

may lin : dia marah tu..